NAPSALI...
Josef Mžyk 1944 ve Vídni
AVU v Praze 1967-73 (V.Tittlebach,L.Čepelák)
1981-82 studijní pobyt v Paříži
V raném období převládalo v malbě i grafice expresivní pojetí. S
jeho malířským cítěním nejlépe spouzněla litografie, i když se vedle
ní prosazoval i lept, suchá jehla a serigrafie. Postupně nabýval
na významu řád, který se promítal do barevných ploch dělených soustavami
linií. Před několika lety došlo v Mžykově tvorbě k určitému zlomu,
kdy jeho projev začal znovu nabývat na bezprostřednosti. K této
proměně přispěly polyuretanové barvy, které jsou velmi výrazné a
hmotné. Na papír i do plochy obrazu je zaznamenávána mytologizace
rodinného života, vstupují do nich vzpomínky na krásná místa a samaritánské
příběhy. Mžyk často užívá obecných výtvarných znaků, ale nikdy jej
výrazně nepřitahovala abstraktní malba. Jeho projev se pohybuje
v rozmezí určeném trpělivě tvořenou skladbou a spontální rychlou
kresbou nebo malbou.
(Galerie Behémót)
JOSEF MŽYK - CYKLY
Josef Mžyk tvoří cyklicky; jeho cykly grafických listů, kreseb
a obrazů na sebe navazují volným a přesto smysluplným způsobem.
Z nejstarších prací Josefa Mžyka je pozoruhodný zejména soubor kreseb
a litografií, který vznikal koncem šedesátých let. U řady těchto
expresivních děl je především zřejmá snaha dobrat se k syntetizujícímu
odrazu skutečnosti se zdůrazněnou spontaneitou, uvolněnou citovou
sférou a tu více, tu méně zřetelně transformovaným mravním podtextem.
Tyto subjektivně exaltované odlesky prožitků byly z větší části
uvolněny zejména při prvním nárazu Jihu.
Jako náraz, který nadlouho odvádí jiným směrem, působil na Josefa
Mžyka objev barvy. Studoval v té době na pražské Akademii výtvarných
umění. Pro jeho dílo přinesl řadu závažných skutečností: především
potlačení spontaneity a nadlouho i kresby nejen v expresivním, ale
i v lineárním slova smyslu. V té době začíná autorův dlouhý proces
-uvolňovaný teprve v posledních letech - ne nepodobný klauzuře.
Ač to může znít skoro paradoxně, téměř asketicky se podrobuje ukázněné
práci s barvou, plochou a kompozicí. Zřetelně v tom rezonovaly vlivy
pop- a op- artu, které však jen uvolnily některé latentně přítomné
rysy Mžykovy osobnosti. Na jedné straně až demonstrativní zdůrazňování
"odstupu" a "objektivnosti", projevující se
především ve formální složce, na druhé straně postupně zcela převládající
volba námětů z intimní sféry. Tedy pokus o sloučení objektivity
s kontemplativností, snaha o spojování protikladů, pokus o syntézu,
přerůstající z výtvarné i do filozofické roviny. Dalším výrazným
rysem, který je příznačný pro tyto autorovy objevy, je stylizování
reality, přesněji řečeno jejích "náhodně" volených výseků
a někdy i "čehokoliv" se snahou ozřejmit harmonii a řád
propojující vše, organické, anorganické, časové i nadčasové. Jenom
zdánlivě nekomplikované, geometrizované, barevně jasné záznamy,
stylizované do plošnosti, údernosti a plnosti, odkazují neustále
za vlastní hranice.
Po skončení studií docházelo v Mžykově tvorbě k dalšímu výraznému
posunu. Objektivizující tendenci vytlačovala snaha, měnící se postupně
až v posedlost, po ztvárňování reality na základě detailního průzkumu
a vylíčení. Byla provázena dále se stupňující tendencí ne- hierarchizovat
a tedy apriorně ne- hodnotit. Josef Mžyk se soustředil na práci
s několika málo se obměňujícími výseky přírody, doplňovanými i lidskou
stafáží. Nesporně na něj působilo prostředí, v němž se začal pohybovat,
příznačné jedinečnou atmosférou pozdně secesní architektury pražských
Vinohrad, prolínající se s nostalgickými partiemi zahrad a parků.
Vývoj k lyrizující koncentrovanosti se dále stupňoval; byl provázen
stále intenzivnější snahou po postižení všeobecně platného řádu,
konkretizovanou většinou na základě výseků z nejprostšího přírodního
rámce. Do počátečních tužkových, lineárních kreseb se postupně zapojovalo
kolorování (nikoliv však valérování), kladení tisíců čistých barevných
ploch. Na první pohled pozorovatele těchto prací zaujme především
jejich dekorativní složka. Obsahují však řadu dalších činitelů;
například pokusy po postižení a ztělesnění rytmu, rytmického opakování
a násobení a na druhé straně zase zachycení statičnosti, nikoliv
však mrtvé, nýbrž naplněné vnitřní energií.
V rámci tohto vývoje, kde autor střídal kresbu s formátově rozsáhlou
malbou, se u Josefa Mžyka stále více prohluboval sklon k vyjadřování
v rámci vymezených, ohraničených, uzavřených, do sebe obrácených
prostorů. Tento zřetelný sklon k intimitě na druhé straně - zcela
v intencích své základní snahy slučovat protiklady - vyvažoval opět
objektivizující dekorativností formy. Zajímaly ho pohledy do zahrad
na přelomu léta a podzimu, s měkkým, nepřímo přítomným sluncem,
výseky, v nichž se pohybovala žena nebo dítě. Vzdáleně rezonovaly
atmosféru impresionismu, pointilismu, secese, art déco. Často šlo
o průhledy přes skleník nebo zimní zahradu. Skleník, symbolizující
umělý svět, zkoncentrovanou představu člověka o přírodě a zároveň
rajskou zahradu.
Teplo, sluncem projasněné barvy, pohoda, klid, štěstí, zapojeny
do věčného přírodního rytmu, evokují u některých Mžykových prací
z tohoto období pocit naplňování až jakýchsi arkadických představ.
Je zřejmě jedním z mála našich současných malířů, kteří mýtickou
arkadičnost, jako jeden ze základních fenoménů, prostupujících výtvarné
umění, transformují do současnosti, s vědomým aktualizováním jejího
poselství.
Z malířského hlediska znamená toto období stále se stupňující ukázňování
k sestavování tohoto obrazu, příznačné opět zdánlivými protiklady:
velkorysostí a pokorou. Josef Mžyk, ač pohotový a zručný kreslíř,
potlačuje subjektivní gesto ve prospěch trpělivého, časově náročného
kolorování. Jakoby i tímto způsobem chtěl vyjádřit naplňování řádu
a co nejdéle prodlužovat svoji účast v tomto procesu.
Vedle výseků z intimního, uzavřeného přírodního rámce, objevuje
i volnou, neohraničenou krajinu, Mánesův kraj pod Kosířem na Moravě.
Zkouší vyrovnat se s hanáckou rovinou, jejím vysokým horizontem,
ubíhajícími lány.
Pařížský pobyt mu vedle školení na Ecole des Beaux Arts a intenzivního
vnímání výtvarného života francouzské metropole umožňuje i nové
setkání s Jihem, se Středomořím. I tento střet je stejně inspirující
jako někdejší. Ověřuje si ony až mýtické vlastnosti Jihu, jeho jasnost
a přehlednost formy, zjasňující i obsah, čistotu a monumentalitu
i nejobyčejnějšího, jasnou artikulovanost, přímou vazbu mezi detailem
i celkem. Zároveň bohatou variabilitu a imaginativní náboj.
U nejnovějších prací se však důsledky pařížských pobytů začínají
projevovat i jinak. Josef Mžyk v posledních pracích inklinuje zprvu
k prolínání, později převládání gestické složky malby, ráznosti,
údernosti, subjektivní naplněnosti. Pevnost kresby většinou zůstává,
ale doplněná nově snahou po expresivnějším malířském zásahu, uskutečňovaném
i na základě dílčích deformací, které přináší tento uvolněný druh
tvorby. Deformace, případně nedokončenost, je zde uplatněna přirozeně
nikoliv jako nedokonalost, ale hlubší výraz subjektivní složky.
Rychlá, energická kresba a malba - a znovu i grafika - se přirozeně
odrážejí i v obsahové stránce díla, v rozšiřování dějových vrstev.
V prvních obrazech tohoto nového cyklu se objevuje prolínání stránky
dekorativizující s expresivní; v další rovině leckdy i potlačování
iluzívnosti obrazu (obraz v obraze).
Tyto proměny se neprojevují pouze v Mžykově volné tvorbě, ale i
v monumentálních realizacích. ...jedním z nejcharakterističtějších
vnitřních, dialektických protikladů autorova díla. Právě snaha nesoustředit
se pouze na jednu složku skutečnosti, případně jen na jednu vyjadřovací
formu, tedy snaha vzepřít se atomizaci, pokoušet se o novou syntézu,
je zřejmě charakteristickým rysem Mžykovy tvorby. Souvisí zrovna
tak se snahou pochopit a ztvárnit řád věcí a světa a především organicky,
smysluplně a přirozeně do něj včlenit - přesněji řečeno znovu včlenit
- i člověka, jako konkrétní bytost, a zrovna tak s cyklickými návraty
k Jihu jako ztělesněním touhy po harmonii a vyrovnanosti. Nazírány
izolovaně, mohou díla Josefa Mžyka upoutávat jednou drobnokresbou,
jindy dekorativně útočnou barevností. Potřebují odstup; nejen ve
fyzickém, ale i v přeneseném slova smyslu. Jsou výpovědí o lepší
stránce světa.
(PhDr. Pavel Zatloukal 1986 - z katalogu
výstavy v Muzeu v Olomouci)
JOSEF MŽYK - GRAFIKA
Soubor vystavených prací Josefa Mžyka je poměrně úzkým výběrem
z jeho tvorby posledních let. Omezení tohoto souboru na grafické
dílo představuje jednu část jeho výtvarného profilu. Mžyk je především
malířem. Grafická tvorba je pro něj spíše jakýmsi komorně laděným
tvůrčím předstupněm k rozsáhlejším malířským komposicím. Výběr souboru
byl pak podmíněn pocitem, že právě v grafické tvorbě se mu podařilo
najít cestu, o jejíž schůdnosti se může nejlépe přesvědčit konfrontací
s divákem.
V mnohotvárné současné grafické produkci představuje tvorba Josefa
Mžyka poněkud méně obvyklou a nekonvenční polohu. Charakteristickým
rysem jeho tvorby je klasicky jednoduchá kresebná linie, která harmonicky
kontrastuje s ostře vymezenými plochami čisté barvy. Z řady grafických
technik je to nepochybně barevná litografie, která nejvhodněji dovoluje
realizovat Mžykův tvůrčí záměr. Právě litografický kámen je schopen
věrně reprodukovat bezprostřednost a suverenitu kresby, právě tak
jako soutisk barev vytváří zcela jednolitou barevnou plochu s vyloučením
stínových přechodů či modelace. Jeho výtvarná řeč tedy používá nejzákladnějšího
malířského tvarosloví. Díky tomuto omezení, jakési lapidárnosti
tvaru a barvy, nabývají Mžykovy kompozice výrazného monumentálně
dekorativního účinu.
Mimořádné kreslířské nadání předznamenalo i jeho tematický okruh,
tíhnoucí téměř výlučně k figurální malbě. Prostá intimita ženských
figur citlivě odpozorovaných v běžných důvěrně známých situacích,
ať již v prostředí hlubokého soukromí modelu či v poloze obecného
vztahu člověka a stroje (cyklus Počítacího stroje), je hlavní doménou
Mžykových kompozicí posledních let.
V těchto pracích jistě nezůstává bez vlivu silných soudobých podnětů
moderního umění, např. ve zdůraznění čistých barevných ploch a v
potlačení modelace ve prospěch srozumitelnosti a objektivity, lze
postřehnout jistý vliv pop artu. Nesporné poučení a dobrou znalost
současného výtvarného umění ovšem využívá spíše jako prostředníka
k nalezení vlastního moderního výtvarného výrazu. Pochopitelně to
není jen moderní umění, ale patrně celý vývoj malířství v jeho historických
projevech, který tvoří odrazový můstek Mžykovy tvorby. Ostatně základní
problém, který Mžyk ve svých kompozicích řeší - problém vztahu figury
a prostoru nebo vztahu běžných věcí (židle, části šatstva apod.)
a prostoru, existuje v evropském malířství již od renesance. Jeho
dosavadní tvorba je dokladem toho, že právě u této klasické tematiky
Mžyk své osobité řešení výtvarných problémů spíše nachází než hledá.
Neznamená to ovšem, že jeho tvorba je výsledkem nějaké zázračné
intuice způsobené snad náhlým polibkem Múzy. Naopak, Mžyk nepatří
k umělcům tvořícím spontánně a impulsivně. Každé z jeho kompozicí
předchází rozsáhlá řada kresebných studií, které jsou opět výsledkem
dlouhodobého pozorování modelu a prostředí, které jej obklopuje.
Při studiu nového námětu se nevyhýbá ani práci s fotografickým přístrojem
a teprve po řadě přípravných skic i barevných rozvrhů přistupuje
k vlastní realizaci na litografickém kameni. Tento přemýšlivě budující
přístup a neustálé korigování námětu výtvarným citem a smyslem pro
barevnou skladbu, zůstává divákovi většinou utajen. Výsledné kompozice
Mžykových prací svým působivým lapidárním projevem a živě radostnou
barevností naopak budí dojem bezprostřednosti a lehkosti malířského
vyjádření.
Moderní výtvarný výraz bývá někdy připodobňován k soudobé hudbě.
Pokud použijeme podobného srovnání i u Mžyka, připodobnil bych jeho
práce k dobré jazzové suitě, jejíž synkopový rytmus tvoří jasné
barevné plochy a základní melodii elegance liniové kresby.
Ve vystaveném souboru se Mžyk představuje jako malíř a grafik se
vcelku jasně vytyčenou a uvědomělou tvůrčí cestou. Za zvláště potěšující
považuji fakt, že jde o malíře, který je v podstatě teprve na počátku
této cesty.
(PhDr. Milan Togner - z katalogu výstavy
JOSEF MŽYK - GRAFIKA,
Výstavní síň krnovského muzea, leden 1977)
K hledání krásného obrazu v Čechách
Když v roce 1910 vydal Bohumil Kubišta ostrou kritiku Henri Matisse,
málokdo tušil, že tento úsudek dokonale poznamená další vývoj jedné
tendence moderního umění v Čechách. Co udělal Matisse hrozného?
"...očistil princip od cizích příměsků, celou svou snahu věnoval
zdůvodnění a prohloubení nutných předpokladů barevné tvorby."
To ale ještě nic neznamenalo. Rozhodující větu pronesl Kubišta na
konci své studie, kterou jako by odsoudil na dlouhá léta do budoucna
různé matissovské evokace: ,,... s psychického stanoviska se jím
však projevil úpadek."
Kubištovo hodnocení poukazovalo na důležitý rys formujícího se českého
modernismu, a sice, aby výtvarné dílo bylo výslednicí "životního
dramatu". Jako černá nit se táhne českým uměním idea vážnosti
tvůrčí činnosti, která nedovoluje myslet na "krásný obraz",
ale na smysluplnost výkonu, jeho životnost a v těch nejvyhraněnějších
případech - a také velice řídkých -na směřování k transcendentnu.
Není zde místo pro příliš krásy ani dekoraci. Jestliže Kubišta viděl
Matisse jako hlavního zástupce dekorativní tendence "jako výrazu
určité psychické modality, která žije vedle impresionismu a expresionismu
jako její třetí oddělený útvar", pak ovšem dodával, že její
výsledky nemají již nic společného s uměním. V podtextu razantního
Matissova odmítnutí pro naprostou "duševní trpnost" je
odmítání bezprostředně smyslového, rodově francouzského malování
jako výrazu spontánní a přirozené radosti ze života, malování, které
se může vskutku odehrávat jen v místech slunné a sladké Francie.
České prostředí, vždy vážné, barevně monochromní, ne - li přímo
šedivé, se sklony k rádoby a ojediněle i opravdově duchovním horizontům,
tuto francouzskou lehkost a z českého pohledu snad i povrchnost
nemohlo přijmout. Pro samotného Kubištu byla malířská tvorba natolik
důležitým úkonem, doslova něčím osudovým, že Matissovy "příjemné"
a "nedráždivé" obrazy musel z celého srdce odmítat.
Odmítal je nejen Kubišta, ale vlastně celá generační garnitura.
Snad jediný, který z Kubištových vrstevníků mohl Matisse akceptovat,
byl Václav Špála. Jeho malba druhé dekády našeho století, i když
je založena na principu krásného obrazu, sleduje stále dosti pevně
vymezenou škálu tónů a barev, jako by jej cosi svazovalo a nedovolovalo
mu absolutně se uvolnit. Tyto barvy se velice brzy ustálily, dominovaly
nejprve modře či zeleni a posléze akcenty barev národní trikolóry.
Pokusy ustálit v linii českého moderního umění proud dekorativismu
ve smyslu tvorby krásného obrazu byly u nás zřejmé především ve
dvacátých letech, ovšem vesměs neúspěšné. Dekorativní v pozitivním
smyslu slova jako malířsky autonomní a smyslově skutečně uvolněné
téměř neexistovalo. Kromě několika kubistů se o to pokoušeli především
krajináři, kteří si brali z francouzské tradice tu mírně poznamenanou
expresionismem, jako byl příklad Vlamincka či Deraina (ve spojení
s novoklasicismem). Síla šedi jako by poznamenala celkové vyznění
i jakousi ,,utahanou", až křečovitou strategii v budování obrazu
českého malíře.
Dekorativismus ve smyslu krásného obrazu v návaznosti na Matissovu
"rozkošnickou" estetiku tak u nás nenacházel významnějšího
uplatnění, jen sporadicky ve třicátých či čtyřicátých letech, např.
v některých polohách Václava Bartovského či Karla Černého. V roce
1946 na tento problém upozornil Jindřich Chalupecký. Zaujala jej
výstava španělských malířů v Praze, kde jej nejvíce přitahovalo
spěni ke krásnému obrazu. Výstava španělských malířů ukázala kritikovi
schopnost spontánně a smyslově budovat obraz jako svébytný svět
sám o sobě, jako krásnou věc, což se podle něj u českých malířů
nevidí. A vzpomněl právě onoho výpadu Bohumila Kubišty proti Matissovi.
Tato dekorativní tendence byla v našem umění vždy popelkou. Čas
od času se objevují umělci, kteří jako by se s ní chtěli po svém
vypořádat (R. Fremund), vždy ovšem spíše na okraj hlavního dění.
Od sedmdesátých let se o to pokouší Josef Mžyk.
Jeho série litografií interiérů z roku 1973 nebo serigrafie aktů
z roku 1976 nejsou ani tak důležité ve sledování různých vazeb (nejčastěji
bývá zmiňován pop-art), ale snahou vytvořit právě krásný obraz.
Snad zde hrálo roli Mžykovo školení ve Francii, načerpání zvláštní
uvolněné atmosféry Paříže, která chtě nechtě přechází i do způsobu
tvorby. Jakmile se ale malíř vrátí domů, je obklopen opět většinou
šedí. Malovat v takovém prostředí uvolněně a pro krásu, to asi dost
dobře nejde. Pokud byla Mžykova tvorba chápána u nás jako jakási
zvláštnost, pak jí také byla ve své jednoduchosti a současně barevné
účinnosti a ve zdánlivé obsahové netečnosti. Jednoduchost spočívá
v elementárních, barevně intenzívně zhodnocených výsecích života,
odehrávajících se především v idyle zahrady. V osmdesátých letech
dospěl Mžyk ke prokombinované kresebné organizaci a rozvrhu kompozice,
do níž pak municiózně maloval výraznými barvami. Vytvářel tak obrazy,
dekorativně orientované se záměrem příjemného vyznění. Tímto esteticismem
se malíř dost vylučuje z onoho proudu generačních vrstevníků, představených
na výstavě Střední věk, kteří vesměs řeší existenciální problémy.
Mžykovo umění tyto záměry nemá a nemělo.
Vedle intenzivních proudů k vážnosti a snaze, i když jen v málo
případech skutečně docílené - dosáhnout duchovních horizontů, působí
Mžyková tvorba cize a až naivně. Ale tak jako v životě, i v umění
je přitažlivá pluralita názorů a tendencí. A dekorativní tendence,
v dobrém slova smyslu tvorba krásného obrazu, kterou podle Kubišty
tak nešťastně reprezentoval Matisse, je právě jedním z proudů, který
sice v českém umění nikdy nedominoval a dominovat nebude, ale který
vytváří důležitý základ širší škály moderních tendencí.
Zdá se však, že zhruba v posledních třech letech již nejde Mžykovi
ani tak o krásný obraz, ale spíše o spontánní podvědomé uvolnění.
Když malíř v roce 1987 maloval velké panely pro učňovský internát
v Benešově, chtěl si odpočinout a uvolnit se od poněkud masochisticko
puntičkářské malby. Z toho vznikly jakési "odpadové" malby
polyuretanem na papír, malby "ničeho". Je to zpracování
momentálních zážitků. Obraz je nesen chvatem malby a podvědomím,
kde se stále obsesívně vynořují figury. Zdá se, že tyto malby zachránily
autorovu dekorativní tendenci především vášnivým vpádem asi dříve
potlačené a usměrněné psychiky, která objevuje v aktu malování nejen
řád, harmonii a krásu, ale také cosi, co je hluboko uvnitř lidské
osobnosti a co musí vyplavat ven obrazem. Slovo je na to krátké.
(PhDr. VOJTĚCH LAHODA, 1990 Z katalogu
výstavy "JOSEF MŽYK - VÝBĚR Z DÍLA,
Okresní galerie výtvarného umění v Náchodě, červenec - září 1990)
KRESBY
...soubor kreseb jen potvrzuje to, co jsme už mohli konstatovat
u Mžykových obrazů a grafik. Jeho pohled na svět není spontánní.
Nenese ho přímá emoce, ale zaujetí pro rekonstrukci. Josef Mžyk
ve své tvorbě rekonstruuje skutečnost bod za bodem. Nevzniká však
její otisk, ale ideální představa, vzpomínka na prožitý okamžik,
na jeho atmosféru a vnitřní význam. Ukazuje se, že skladbou reálných
detailů nemusíme vždy dospět k popisnému naturalismu, ale že můžeme
- tak jak tomu bylo třeba u francouzských pointilistů a nyní třeba
u Mžyka -dojít k nové skutečnosti, vytržené z reálného času a podřízené
výtvarnému řádu. Vztah Mžyka k pointilistům chápejme volně, byť
u nich cítíme podobnou povahu, podobnou nespontánnost spojenou s
odzbrojující trpělivostí. V obou případech je obraz konstruován
systematicky barevnými body. Zatímco však u pointilistů vzniká celek
chvějící se životem, tak jak ho vyvolávají tvary vzniklé subtilním
prolínáním barevných tónů, inspirovaných chromatickou stupnicí,
vytváří Mžyk z tahů štětce jednotně barevné plochy, barevnou tapetu,
která nežije atmosféricky, ale dynamikou silových proudů. V mnoha
pracích se však různé směry těchto proudů ruší, a celek potom nepůsobí
vnitřní dynamikou, nýbrž křehkou rovnováhou. Někdy však i staticky
- potom má blízko k ornamentu.
Mžykovo hledání harmonie má původ nejen v zacházení s realitou,
ale i v zobrazované, rekonstruované skutečnosti. Témata, která autor
vyhledává, nebyla ani v okamžiku své skutečné existence "současná".
V kresbách se vracíme do mizejícího světa starých zahrad, do atmosféry
líné dekadencí nehybnosti, kterou neruší ani přítomnost člověka
- i on podléhá tlumícímu vlivu okolí, přizpůsobuje se jeho ornamentální
linii a svou nehybností se stává dalším předmětem. Úlevu však v
tomto prostředí nenalézáme, je to svět nostalgie a ochablosti.
Jako etapa je tento Mžykův projev zajímavý a působivý. Čistota kresby
udiví, systém kresebného přepisu fotografických předloh znamenal
překvapení po období kompaktních ploch a pružných linií. Nové směřování
odvedlo autora od předchozích výtvarných východisek, v nichž jsme
cítili zřejmé odkazy k americkému pop-artu. Ve svém založení však
je tato tvorba soudržná. Vyhýbá se vnějším, popisným konfliktům,
neútočí na nás, ale snaží se popisem vybudovat v sobě uzavřený svět;
svět, jehož vnitřní napětí spíše tušíme. Toto napětí však není napětím
okamžiku, cítíme v něm spíše záhadnost bytostí a věcí, které nás
obklopují, vzdálenost důvěrně blízkého, která vyvstává při pozorném
vnímání. V Mžykových pracech je přítomen potlačovaný neklid. Ve
spojení tohoto velmi osobního, byť zakrývaného psychického obsahu
se snahou po neosobní, ideální rekonstrukci spatřeného vidím vlastní
podstatu jeho tvorby.
(PhDr. Marie A. Černá 1981)
JOSEF MŽYK - KRESBY
Dramatická intenzita citově akcentovaných kompozic z konce 60.
let, promítající se i v řadě litografií (Rodina, Italské náměstí,
Psi), záhy ustoupila jasně artikulované, racionálněji pojaté tvorbě.
Mžyk se vždy projevoval jako fenomenální kreslíř. Právě v jeho kresbách
z následné doby zůstal skrytý klasicismus a helénistická melancholie,
protože i zde dochází k formální proměně. Dynamika vztahů tryskající
skrze arabesku, přetínajících se křivek a zakřivených linií našla
nový ukázněný výraz v
důsledně lineárním obrysovém pojetí. Zdůrazněná estetika preciznosti
a organizovaný dojem optického realismu byl cestou k nově usměrněné
autentičnosti intimně pojatého děje.
Mžykovu malířskou tvorbu první poloviny 70. let prostoupil nový
duch "zvěčnělé" poezie, jako přinesla vlna pop artu. Jeho
výrazový pojev se cílevědomě proměnil směrem "zevnitř na povrch".
Forma se stala abstraktnější, detaily byly absorbovány. Zcela převládala
záliba v čistých liniích a bohatě diferencovaných barevných plochách.
Vznikaly seriálově řazené obrazy monumentálních objektů. Tato etapa
Mžykovy tvorby, zjednodušeně spojovaná s vlivem pop artu, přitom
neobyčejně souzněla s etapou jeho studentských prací na oboru monumentální
malba, a to ještě z dob středoškolského studia na uměleckoprůmyslové
škole. Zkušenosti z tohoto školení, prohloubeného posléze absolvováním
pražské akademie, mu prospělo také při řadě malířských realizací
pro architekturu. V nich se tématicky promítá Mžykovo nejznámější
malířské období z 80. let, jimiž se staly motivy zahrad, obklopujících
např. jeho vinohradský ateliér. Mnohé přírodní náměty byly však
také čerpány z Francie, kam se často vracel i k delšímu pobytu a
kde studoval na École des Beaux-Arts.
Jeho rozměrné obrazy z tohoto období ovládal "harmonický pořádek"
dobře organizované kompozice, s jasným členěním ploch a s rytmizovaným
detailem. Příznačná se stala výrazná, optimisticky laděná barevnost.
Mžyk dával uplatnění i "prázdné", konceptuálně cítěné
bílé ploše, jakož i občasné konturovací lince, vystupující zejména
ve figurálních pasážích. Tento charakter neformální, byť věcně "čitelné"
malby zdůrazňující přírodní fenomén našel ono neobvyklé uplatnění
při realizacích do architektury, zpracovaných emailově působícími
polyuretanovými barvami, které Mžyk jako jediný u nás takto používá.
Technicky obtížné použití polyuretanů i při malbě na kartony změnilo
další charakter Mžykovy tvorby, nabývající vzhled masivních, krajně
zjednodušených výrazových tvarů, pojednaných s divoce zvýraznělou
energií.
Právě malba polyuretany z přelomu 80. a 90. let ovlivnila halucinatorně
cítěné barevné kresby z poslední doby. I v nich prostupuje nespoutaná
divá poezie. Předměty ztrácejí konkrétní význam a stávají se nositeli
tajemného symbolického významu s častými poukazy k nadpozemské boží
bytosti. Expresívním potenciálem Mžykovy tvorby se stávají rituální,
polymorfní objekty a nezvyklé konfigurace. Při uplatnění expresívní
deformace tvarů vznikají vzrušená seskupení lidských a zvířecích
figur. Tvary nabývají nový romantický aspekt: mají ve svém úhrnu
znovu evokovat lidské pocity vzájemné účasti. Díla se stávají nositelem
humanismu, spojovaného s archaickým věkem lidstva a snem o pospolitosti.
(PhDr. Marianna Kunertová - z katalogu výstavy
JOSEF MŽYK - KRESBY,
výstavní prostory na zámku Kozel, 1992)
JOSEF MŽYK
Malíř, který si připomíná božskou harmonii Giorgionovu a arkadický
jas Poussinův, je přesvědčen, že čistá barva Mattisova, pocit jednoty
a radost žít nejsou ničím minulostním, který zároveň má rád americké
popartisty pro jejich přímočarou fakticitu, si vykótoval vlastní
prostor. Odlišil se od svých vrstevníků a je si toho vědom. Být
jiný znamená riziko. Odmítá šeď,touží po sladkosti ráje. Nelze se
divit, že v touze je přítomna vůle a s vůlí se prosazuje rozum.
Osnova jeho obrazů je racionální, náměty si vybírá osobní, i když
je to intimita v cool stylu. Na litografiích a serigrafiích ze 70.let
se tvary promítaly do velkých ploch jasné barvy držené v obrysech,
jen někde vyznačené tenkou konturou. Obrazy "Křesel" při
objektivnosti, na pohled chladné, obsahují důvěrnost zážitku, naházené
šatstvo dává tušit, že ženský akt ze serigrafií je v těchto obrazech
zamlčeným podmětem. Potom našel téma, které může pokládat za své:
zahrady, motiv s velkým sémantickým rozpětím, od obecnému k nejsubjektivnějšímu.
Je to jednota v rozmanitosti, celek složený z množství prvků, neomezená
variabilita. Pro malíře téma nevyčerpatelné. V Zahradách si vypěstoval
lineární kresbu neklidného duktu tenkých čar, propletených a vrstvených,
s přesné vyznačeným detailem. Dříve souvislé barevné plochy se roztříštily
v jistém cloisonisitiu, nelomené tony se pokládají do plošek stržených
rytmem podkresby. Barva je zároveň světlem probleskujícím porosty
i vrženým stínem. Malba založená na konstrukci si zachovala živost
a při důrazné dekorativnosti smyslovou chut. Malíř si na těchto
obrazech potvrdil svůj vztah k francouzské malbě, k její tradici,
k průzračnému ovzduší francouzského jihu. Jeho jasnou optiku zachoval
i obrazům z prostředí, jehož atributy jsou vyslovené české. Téma
Zahrad se sugescí svátečně svěží atmosféry a ve výrazné harmonizované
barevnosti přenesl i do velkého měřítka na realizacích pro architekturu.
Od r.1981 pracuje s polyuretanovými barvami. Technický postup, vyžadující
po přidání tužidla, rychlou práci, ovlivnil způsob vytvářeni. Pro
malíře je tato změna "osvobozením". Dává volný průchod
temperamentnímu projevu s expresívními nadsázkami, místo detailu
ho zajímá náznak, konkrétnost prvků člení do rytmických barevných
struktur. Vedle realizací, malovaných na deskách hliníkového plechu,
vzniká v poslední době řada "polyuretanů" na kartonech.
Krycí hutné barvy emailového povrchu jim dávají vzhled maleb, mohou
se však považovat i za kresby. Precizní kreslířskou formu vystřídalo
gesto. Podnět vychází z barvy. Ta někdy postačí sama o sobě, ale
častěji malířská akce zachycuje okamžitou psychickou situaci, odreagovává
vnitřní přetlak, uvolňuje proud představ, z nichž se vybavují osobní
prožitky i dávné příběhy, antické nebo biblické. Řada polyuretanů
se odvíjí bez předem daného záměru a nezdá se mít dohledný závěr.
V obrazech malíř pokračuje v hledání ideálního stavu, projektovaného
do krajiny, která svou utěšeností přemáhá šedi a úzkosti existence
"jako hedonistický sen o vztahu člověka, přírody a světa".
(PhDr. Eva Petrová - z katalogu výstavy JOSEF
MŽYK v Galerii Václava Špály, Praha 1994)
JOSEF MŽYK
Mžykovo dílo postrádá "estetiku odporu a protestu" i
naivní nadšení intelektu, který sotva vstoupil na práh podvědomí
a celoživotně nás straší a obtěžuje vidinami, které tam potkal.
Malíře nelákal také nikdy minimální projev a nepotřeboval ani manifestovat
různé polohy intelektuální distance od potěšení, které mu malířská
práce skýtá. Mžykovy rozsáhlé, složité a občas výpravné kompozice
s podtextem vzpomínek a zvláštní důvěrné osobní ikonografie charakterizují
v takové míře (na první pohled i v jejich finálním smyslu) harmonie,
jas a krása, že se těmto starým kategoriím duchovní estetiky nevyhnul
snad žádný interpret malířova díla. Práce Josefa Mžyka proto nezapadají
dobře do donedávna ještě velmi oblíbených definic "těžkého"
reflexivního středoevropanství a ironicko -- groteskního rázu českého
umění, které chtěly objevovat adekvátní polohu současného umění,
ale byly spíše apologií provinciálních vzorů.
O to významnější je malířovo místo ve vzácné a opomíjené linii
českého umění, která pracuje s účinky kontrastních lokálních barevných
ploch v rámci figurálního schématu a která bývá - spíše jen ze zvyku
- označována jako dekorativní.
Význam a hlavně možnosti takovéto polohy potvrdila v Mžykově případě
architektura. Devět vesměs velmi rozměrných realizací (malby polyuretanovými
barvami na hliníkové desky) v interiérech a na fasádách budov je
dnes už výraznou kapitolou poválečných "dějin" výtvarného
díla v architektuře. Připomeňme, že Mžyk tvořil většinou pro výrazná
architektonická díla a spolupracoval s předními architekty (Milunič,
Línek, Pleskot). Trvalý zájem architektů o malířovu práci svědčí
o hlouběji pociťované potřebě harmonického a pozitivního díla v
obývaném prostoru a je oceněním malířova syntetického přístupu k
malířské práci.
Častá práce podle modelu, jemná, pečlivá kresba pohlcená lokálním
barevným tónem, který vymezuje, kombinace perspektivy a jasných
monochromních ploch vytvářely zvláštní vizuální efekty na rozhraní
iluzionismu a dekorativismu, tak vzdálené syrové, expresivní a podivně
pošpiněné malbě 70. a 80. let.
Tuto nejpůvodnější a pro Mžyka nejcharakterističtější polohu předcházelo
na počátku 70. let období uvolněných, expresivních a dramaticky
pojatých litografií a série výrazně plošně řešených obrazů. Od konce
80. let se potom malířův rukopis zcela uvolnil, zmizela konstrukční
kresebná kostra, autor maloval volnými splývavými tahy širokým štětcem
v kombinaci s litím barev rozsáhlé série symbolických a občas i
drsně lapidárních příběhů a vizí. Poslední díla (viz obraz Český
rybník) představují určitý návrat k období zářivých iluzivně dekorativních
zahrad.
Zdá se mi, že se Josef Mžyk v různých etapách své tvorby stále
vrací k jedné z původních intencí moderního umění - zpřítomnit prostřednictvím
extrémně pojaté kombinace kresby a malby, prostřednictvím nezvyklého
řešení obrazové plochy svět (model) v dosud neviděné ostrosti a
jasnosti. Nezpochybňovaná důvěra v médium obrazu a harmonické poselství,
které má jako krásné dílo nést, směřovala v nejlepších malířových
dílech, zvláště ve scenériích zahrad a jakýchsi důvěrných příběhů
zasazených do bohaté vegetace, k nečekaně klasické sevřenosti. Josef
Mžyk zde využil tvarosloví a postupy vrcholného moderního umění
(Matisse) i umění "pozdně moderního" (často vzpomínaná
souvislost s pop artem), které spojil s velmi tradiční významovou
konstrukcí ideálního příběhu, zasazeného do obrazu, který je pojat
jako průhled do možného světa. Jestliže v této souvislosti vzpomínali
někteří interpreti Giorgiona a Poussina či ideu arkadickou a ideu
ztraceného ráje, nebyli daleko od pravdy. Ztracený ráj a vzdálenost
Mžykových vrcholných děl od existenciální tísně a občas (ve skutečnosti)
nefungující postmoderní lehkosti jsou však spíše problémem světa
než malíře, který mu nechce jít na ruku.
Na pozadí dílčích aspektů malířovy práce - dekorativismu a iluzionismu,
exploatace moderního tvarosloví a "cool stylu" v detailech
a tradičního rámce symbolického a intimního příběhu - vystupuje
Josef Mžyk jako překvapivě původní syntetická osobnost.
(PhDr. Josef Holeček 1994)
JOSEF MŽYK - MALBY
České výtvarné umění v polovině sedmdesátých let bylo ovlivněno
nástupem nové generace umělců, povětšinou čerstvých absolventů pražské
Akademie výtvarného umění. Generační nástup nebyl však charakterizován
pouze věkem svých příslušníků; výrazný předěl byl tvořen odklonem
od přežívajících tendencí let šedesátých (zejména konceptualismu
a dožívající abstrakce tehdejší tak zvané nové citlivosti) a příklonem
k expresívní novofigurativní formě s výrazným existencionálním nábojem
(jako reakce na stav společnosti, na rozpory tak zvaného období
normalizace).
Generační jádro (k němuž můžeme počítat ze sochařů J. Beránka,
K. Gebauera, M. Jetelovou a J. Kašpara, z malířů V. Bláhu, V. Nováka,
I. Ouhela, P. Pavlíka, M. Rittsteina a J. Sozanského, z mladších
v Olomouci tvořícího V. Stratila) se představilo řadou individuálních
výstav v "okrajových" výstavních síních (připomeňme galerii
v Nerudově ulici), významné byly i snahy o širší konfrontaci (například
v ateliéru M. Jetelové v Divoké Šárce). Kvalita tvorby nové generace
byla natolik průkazná, že si brzo vydobyla pozornost nezávislé kritiky
i širší kulturní veřejnosti, a jak dosvědčuje i naše přítomnost,
toto dobové hodnocení bylo zcela oprávněné, neboť si zachovává svoji
platnost dosud. Jak tomu však někdy bývá, i tato generace měla svůj
ojedinělý pól, svého solitérního umělce, který ve jménu práva na
vyjádření vlastního nitra, ve snaze o dosažení vnitřní svobody,
se až programově izoloval od pocitů svých generačních druhů, aby
komplementárně na jejich styl vytvořil svůj vlastní, ostatním se
vymykající sloh. Takto vyvstává osobnost a dílo malíře Josefa M
ž y k a (nar. 1943, absolutorium Akademie v roce 1973), který oproti
barevnému útumu (až monochromnosti) existencionalisticky laděných
obrazů svých soupoutníků předkládá reflexi světlejších stránek života,
života mu nejbližšího a bezprostředního: svého a své rodiny, v robustním
malířském projevu při uplatnění sytých a čistých barev. Tento tehdy
neobvyklý malířský kolorit byl nejenom oživením spektra výrazů,
byl i dokladem vyvstávání opravdového uměce, skutečného tvůrce.
Tvůrčí čin je - metaforicky řečeno - více než nahlížení horizontu,
je jeho překročením; umělecká tvorba je pak opakovaným překračováním,
opakujícím se pokusem o postižení tajemství života. I pro Josefa
Mžyka je malování více než reakcí na smyslové požitky a citové zážitky.
Obraz je pro něj vyjádřením vůle k hledání harmonie, je cestou k
osvobození ducha. Proto se jeho malba odvíjí na základě zjednodušování,
v komponování velkých ploch, přes metodu aplikace kontrastních,
intenzivních a čistých barev v obrazové výstavbě vnáší zde respektování
zákonů rytmu poklid a harmonii, dává zaznít pocitu v poznání obecného
řádu. K zákonitostem tvarové formy a uvedené harmonické souvztažnosti
barevných ploch se připojuje důvěrnost témat: bytových zátiší, přírodních
zákoutí (motiv dítěte či postavy ženy). Takto díla nejsou výrazem
zneklidňující exprese; spíše nabízejí odpočinek, přinášejí pohodu,
v celém svém vyznění navazují více na francouzskou malbu než na
středoevropské tradice.
Hovoříme-li o čisté barevnosti Mžykových obrazů, o jeho koloristickém
cítění, je vhodné se zmínit i o úloze dekorativnosti. Ta byla obecně
odmítána; vůbec modernismus příliš nepřál spontánnímu koloristickému
malířství (alespoň ve svých deklaracích), až dějiny malířství posledních
sta let mohou svědčit o opaku. Připomeňme cloisonismus, plošné užívání
barev Gauguinem, malířské zkratky van Gogha, opojení fauvismu čistou
barvou, její upřednostňování bez ohledu na tvarovou formu (zvláště
u Henri Matisse, nejvýrazněji u jeho kompozic z barevných lepených
papírů). Světelná intenzita protikladných barev, ale i jejich výběr,
harmonování a rovnováha (analogicky v hudbě kontradikce a harmonie),
živé akordy červené, žluté, zelené a modré (bez polotónů) i specifická
organizace prostoru v malířství přechází až do druhé poloviny 20.
století v pop artu. Setkáváme se zde s řadou postupů užívaných i
Josefem Mžykem: se striktní geometrickou organizací plochy (viz
Andy Warhol: "Udělej si sám [krajina]"), v rozčlenění
obrazu na políčka čistých barev, s ikonografií postav a předmětů
(Roy Lichtenstein), s kombinací malby s liniemi kresby (Ronald Kitaj),
s motivem ženského těla, ale i třeba struktury drapérie (Waselman).
Josef Mžyk tak již v sedmdesátých letech předpojal postmodernistický
princip: návratem k čisté malbě, ve vazbě na tradice světového malířství,
zvláště francouzského (zde uveďme, že umělcův zájem o francouzské
malířství vyústil až ve stipendijní pobyt
na École des Beaux - Arts v Paříži v letech 1981 - 82), ale i ve
vazbě a konfrontaci s malířstvím českým (z 60. let vzpomeňme kolorit
díla R. Fremunda, u vrstevníků používání čistých barev J. Načeradským,
ale i třeba A. Lamrem).
V dosavadním pojednání o díle Josefa Mžyka jsme zatím hovořili
víceméně globálně o obsahové stránce, pro dokreslení tvorby současné
je vhodné si připomenout i chronologický vývoj autorem užívaných
technik. Jestliže sedmdesátá léta byla převážně naplněna tvorbou
grafickou, tématem řady serigrafických cyklů byla zátiší (od roku
1973), interiéry (v roce 1975 vznikly zajímavé -chladem barev a
rastrovým vyzněním až dojem odcizení budící - záběry počítačových
sálů) a poté akty (od r. 1976), léta osmdesátá byla ve znamení malby
(olejovými a akrylovými barvami), často v kombinaci s lineární kresbou.
Významným datem byl rok 1981, kdy umělec realizoval svoji první
velkou práci pro architekturu (exteriérová malba pro dům důchodců
v Bohnicích), která dala vzniknout i řadě dalších obdobných kompozic.
Při těchto malbách autor užívá novou techniku: dvousložkový lak
zabarvený přídavnými pigmenty je litím a následným roztíráním štětcem
pokládán na podložku (hliníkový plech či plastická fólie). Technologický
postup prací pro architekturu dal vzniknout i nové tvůrčí etapě
kreseb. Používaný lak, respektive pojivo barevných pigmentů po přidání
tužidla totiž nelze uchovávat, je nutno jej rychle cele spotřebovat.
Vzhledem k potřebě přípravy dostatečného množství barvy po ukončení
malby často zbývá její dílčí část, kterou umělec využívá k bezprostřední
realizaci kreseb na papíru. Technika těchto kreseb, obdobná, jako
je tomu u maleb, zprostředkovaná volnými gesty při rozlévání, způsobuje,
že oproti klasickým kresbám podřadný detail ustupuje kondenzované
velkorysé formě. Tím se i kresba vyhýbá nebezpečí sklouznutí do
dekorativnosti, naopak se podporuje umělcův koloristický temperament,
zvyšuje se dynamika účinku, barevná sonornost a pevnost forem přebírá
i úlohu perspektivy a modelace objemu. Ač kresby svou podstatou
nemají možnost perspektivního znázornění, vzbuzení dojmu iluzivního
prostoru, autorova schopnost cítit poměr barvy ke tvarové formě
i schopnost rozmisťovat barvy tak, aby daly vzniknout pocitu prostorové
objemnosti, dociluje toho, že kresby ve svých obrysových konturách
nesou až skulpturní, sochařský výraz. Jako paralela k těmto litým
kresbám vznikají však i lineární pérovky, přecházející od dřívější
arabeskové podoby (zvláště u motivů vegetací a zahrad) k robustnějšímu
výrazu, přes fragmentárnost literárního tématu. Tím bývá deníkový
záznam reálného života, ale i vize přesahující skutečnost směrem
k mytologii. Autor tak projevuje své zaujetí nejenom smysly, ale
i vnitřním životem člověka; obsaženou lyriku motivu podtrhuje i
rozmýváním a lavírováním linek, šrafur a ploch kresby.
Josef Mžyk takto pojímá obraz jako organickou jednotu tvarové formy
a barvy, svou tvorbu jako snahu o prohlédnutí a vyjádření jasu obecného
řádu, ale i temných hlubin duše. Ve tvůrčí výpovědi usiluje o postižení
složitosti na základě jednoduchosti, redukcí výtvarných prostředků.
Tato lehkost není improvizací, ale výsledkem přemýšlení, velké řady
studií, změn a korektur, pomocí při tvorbě jsou mu vlastní umělecká
senzibilita, vkus a respektování vnitřního řádu. Obrazy a kresby
jsou takto uměním rovnováhy, cesta za jejich výrazem spočívá mezi
intuicí a výtvarnou vůlí. Proto i obrazy nejsou mechanickým zpodobňováním;
při zachycení podstaty tématu se ve svých dílčích-detailech nemusí
shodovat se skutečností. Jestliže v předchozím jsme hovořili o harmonii
Mžykových obrazů, o harmonii barev, ty ve svém uplatňování naplňují
i jiná hlediska, například úlohu prostorového účinku. Primárním
podnětem i cílem budování kompozic je však již zmíněné hledání řádu.
Řádu, který je až za prvním plánem vidu krajiny či tělesnosti.
V úvodu našeho pojednání jsme se zmínili o Mžykově vztahu ke své
generaci, o jeho odlišnosti a výlučnosti tematické i výrazové. To,
co se dříve zdálo jako určitý anachronismus, se dnes jeví jako přednost
jeho tvorby, jako svébytnost a plná autonomnost jeho uměleckého
talentu. Josef Mžyk je dnes právem uznáván jako jeden z nejoriginálnějších
malířů své generace, jeho výtvarná aktivita je pociťována nejenom
jako odrazový záznam, ale i jako výraz nejniternějšího cítění pojícího
disciplinovanost vůle s korítemplací. V dnešní době dynamických
proměn, mnohdy až chaosu, přinášejícího zneklidňující pocit ztráty
jistoty a zakotvení, nám tak Mžykovy obrazy mohou přinášet potřebné
duševní vyrovnání: svým směřováním k harmonii, k plnosti řádu a
k vyšší duchovnosti života.
(Červen 1991 Ing. Ivo Janoušek - z katalogu
výstavy JOSEF MŽYK - MALBY
Ústřední kulturní dům železničářů, srpen - září 1991)
Polyuretanové malby Josefa Mžyka
Ve čtvrtek 18. října 1990 v 17 hodin byla v Oblastní galerii Vysočiny
v Jihlavě na Masarykově nám. zahájena výstava obrazů a polyuretanových
maleb Josefa Mžyka, která potrvá do 25. listopadu. Tento malíř a
grafik střední generace se narodil 2. února 1944 ve Vídni, v létech
1967 až 1973 absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze, kde nyní
žije a pracuje. Svými pracemi je zastoupen ve všech významnějších
galeriích výtvarného umění ČR, dále pak v Národní galerii v Praze,
v Královské galerii akademie výtvarných umění v Barceloně o v Národní
galerii v Buenos Aires.
V létech 1987-1990 Josef Mžyk průběžně vytváří polyuretanové malby
na kartonu, všechny jednotného rozměru 100 x 70 cm. Pro jihlavskou
výstavu byl proveden výběr z 54 těchto prací, který byl doplněn
třemi olejomalbami (rovněž z let 1987-1990), jejichž jednotící linií
je soulad a harmonie člověka, zvířete a přírodní vegetace: Dívka
a jelen, Dívka a dvě husy (fialová a zelená) v záplavě florálního
bohatství zahrady s polidštěnými peniagramy hvizd - nepravidelnými
Šalamounovými pečetěmi na modrém nebi v dalším obraze Přátelé anebo
v tom třetím bílá husa v tryskajících barvách zahradního prostranství.
Řada Mžykových polyuretanových maleb je reakci na historické a dobové
události: Socha svobody (ze 7. 3. 1989). Bezmocný (1989) a Občanské
fórum (z 27 11. 1989), avšak pouhá dokumentárnost či ilustrativnost
v nich nemá místo. Tyto a další chvatné záznamy (podmíněné rychleschnoucími
barvami) jsou vyjádřením bohatých impulsů, které na autora doléhají
ze všech stran: v jeho intimním životě, představách, snech a vzpomínkách,
v jeho úvahách o minulosti a vesmíru, ve zprávách masmédií a dramatických
událostech současného světa. Je to vlastně vše čím žije, co má a
nemá rád. Jsou to spontánní kreace momentálních zážitků, reevokace
dávných příběhů. Některé jsou mytologicky povýšeným intimním zážitkem
či soukromou představou (Tajemství). Jsou zde i umělcovy parafráze
biblických podobenství (Milosrdný samaritán). Vyniká barevná orchestrace
ženského aktu anebo tváře blízké ženy (Marie). Personifikace krále
zvířat se stává zároveň humornou variací na dobovou symboliku (Lev
s dýmkou). Tyto polyuretanové malby vytvářejí bohatý soubor krajin,
figur a hlav, v nichž se spojuje dekorativní hra barevných rytmů
s divokou impulsívností, zvláštní barevná svítivost a emailová barevnost
s reliéfní texturou. Tvořivost umělce je proměňuje často ve znaky
až abstraktního ražení, jako je fialové Černé jezero anebo Veselý
poutník (Velké pupo).
(PhDr. PAVEL ZADRAŽIL - Jihlavské listy, 19.
října 1990, s. 3)
PŘETVOŘENÁ REALITA v DÍLECH JOSEFA MŽYKA
Práce Josefa Mžyka se pohybuji mezi niternými příběhy osobní mytologie
a pohádkově záhadnou transfigurací reálných dějů. Z jasných a zářivých
krajin, figur a předmětných reálií pojatých v metaforické řeči reálných,
fiktivních, abstraktních a symbolických barevných znaků jednotlivých
obrazů, kreseb a grafik Josefa Mžyka zcela autonomně vyzařuje barevné
světlo duchovní povahy. K radostné hravosti a vnitřní vitalitě barevných
akordů přistupuje vždy jinak utvářená tělesnost, lidská a zvířecí,
která mnohdy dostává fantaskní podobu.
Vegetace - chcete-li prales anebo představa džungle - jsou prostoupené
touto tělesností, která se stala bizarním antropomorfismem v obrazu
Putující žena.
V další malbě Duše lesa k tomuto fenoménu přistupuje otevřené poselství
a tajemství odvěkého erosu. Ten je i v obrazu Dívka a cherubín:
zatímco předchozí Mžykovy práce lze vzdáleně charakterizovat jako
postmo-derní Matisse anebo parafráze pop artu a nové figurace, pak
tato malba, obdařená erotickou hravostí a líbeznou zpěvností, evokuje
styl rokokového klasicismu. A další akryl na plátně - Putující hvězda
- svým esoterickým symbolismem připomene skvosty barokní gotiky.
Ve skupině obrazů, jako jsou Transfigurace, Tajemství noci a Pohádka
o tichu, Josef Mžyk směřuje k privátním meditacím a k obsesním,
dráždivým vizím, které upoutají diváka svou nedefinovatelností.
Akrylová malba Commedia dell' arte pak představuje proměněnou a
pře tvořenou realitu v tajemnou masku přírody - tvář země.
(V PRAZE 1. A 2. DUBNA 1996 - PhDr. PAVEL ZADRAŽIL)
Shrnutí o díle
INTERIÉRY
Interiéry směřují od popartistických variací křesel s nánosy odložených
věcí lidské intimity až k jasné duchovnosti prostých výjevů. Dekorativně
pestré a vitálně bující, zářivé formy vytvářejí dojem prosluněných
koutů; svět je v tomto pojetí esencí poezie běžných chvil života.
Hnědé křeslo je uspořádané, představuje řád nekonečně otevřených
věcí. Zářící prostota barevných znaků přetvořených reálných tvarů
odloženého šatstva "majestátně" spočívá v hnědém "klínu"
křesla.
V Červeném křeslu je naopak ona otevřená ucelenost rytmizována napětím
mezi jednotlivými znaky pestrobarevného šatstva. Přibylo zde emotivnosti
a černé plošné reálie dodávají zářivé jásavosti akcent smutku. V
dalším Červeném křeslu - viděném z profilu - dialog mezi podstatou-základnou-křeslem
a rozprostřenou hmotou šatů vytváří napětí vitálního vztahu, koncentrovanou
předmětnost: dokonce předmětné formy šatstva navozují představu
transfigurace a transmutace lyrizované věcnosti.
Všední konkrétnost každodenní reality, viděná umělcem ve střídajících
se relacích psychických stavů, citových rozpoložení a intimních
utkvění, podpořených však racionální úvahou a konstrukcí, se tak
proměňuje v abstraktní řád nové znakovosti.
V obrazu Artyčokyje dosaženo soustředěného vyznění prostých věcí
a metafyzického
utkvění přírodní reality.
Prvotní dojem, intimní féerie a atmosféra jsou určující pro barevnou
serigrafii Žluté plavky. Běží o zachycení prchavé nálady a zároveň
o hřejivý a radostný senzualismus.
Man Rayovská poetika krásných figur a rytmizované metaforické věcnosti
je příznačná pro další Mžykovu práci nazvanou Šatník. Průzračnáčistota
jemných barevných akordů a křehká intimita odložených věcí zaznívají
v Modrém županu.
ZAHRADY
V kolekci jednotlivých Mžykových maleb Zahrad- kam patří vzájemně
provázané práce, jako je Růžová zahrada, Fialová lavička, Modrá
lavička, Zahrada s Marií a Nice - jde především o jasné a čisté
doteky, reflexe a variace barevného světla v idylických scenériích
zahradních prostranství, v koutech a zákoutích malebné bohatosti
forem a pestrobarevné bukolické nádhery.
Vytváření harmonických celků a dekorativní pestrost barevných ploch
a plošek a barevné tříště odkazuje například v Růžové zahradě ke
vzpomínkám na harmonický řád prvotního ráje.
Žárem jasného letního dne je prostoupená Fialová lavička, ve které
dominuje žlutá a červená. Modrá lavička představuje blankytně modrý
šperk zalitý zeleným světlem, v němž probleskují akcenty bílé; bílá
barva zcela produchovňuje subtilně křehkou konstrukci otevřené pergoly.
Zahrada s Marií\e poetickým vyjádřením prchavého okamžiku dne, neopakovatelné
situace anebo vyhraněné nálady, pocitu okouzlení. Možná jde o vyjádření
představy rána a probuzení. V reálném "zjevení" ženy se
zamyšleným a zahleděným výrazem tváře ve francouzské zahradě v Nice
nalezneme návrat k renesančnímu modelu krásy těla (obraz Nice).
Oslavou místa a metaforou klidu je obraz Český rybník. V převažující
velkorysé "orchestraci" ucelených barevných znaků a ploch
vystupuje nervní arabeska a expresivní energie klikatek vody. Obraz
pak také dynamizuje a vyostřuje barevná tříšť stromového porostu.
Za pocitem přírodní senzace je vnitřní představa umělce otevírající
nové pojetí krajinomalby.
PŘÍBĚHY
Jednotlivé obrazy Mžykova volně zřetězeného cyklu Příběhy se vyznačují
uvolněným a dynamickým rukopisem s řadou figurálních nadsázek a
zkratek.
Žlutá hlava (Představa) je teatrálním viděním mnohavrstevnaté reality:
za oponou času se uskutečňuje představa, která je otevřeným jevištěm,
v němž se odvíjejí příběhy. Žlutá hlava ženy -jako by prostoupená
vnitřním světlem procítěného vnímání-je zároveň projekcí a introspekcí.
V obrazech Blíženci (Dvojčata) a Samaritán jde o postižení soukromé
víry umělce: vyjadřují pokoru, pomoc člověku. Expresivní děje, tyto
ryze niterné příběhy lze chápat a vnímat jako dávné události i nedávná
dějství budoucích lásek, bojů a zápasů.
Rozměrný obraz Láska jednoho týdne, který dráždivě balancuje mezi
rezidui moderny a představami postmoderního umění, je umělcovým
ztvárněním spirály života. Vše se odehrává od téměř komiksove kresebnosti
malby obnažené ležící krásky kontrastující s bílým šatem nemocniční
sestry, společně symbolizujících lásku, přes smutnou vážnost všedního
objektu k vitalitě třetí malby útočících vojáků (rovněž komiksového
typu), k černému malířskému gestu dívky, která souvisí formálně
i obsahově s expresivně pojatým pátým celkem tří hub, odkazujícím
k plodnosti a rozmnožování. Šestou malbou je groteskní dvojice spojených
figurek. Sedmým dějem je figurální novotvar.
Nejživějším a nejvíce expresivním obrazem Josefa Mžyka je Pozemská
scéna, představující divokou přírodu prostoupenou zvířecí a lidskou
animalitou. Vládne zde zákon přírodních rytmů, energií a sil.
SOUKROMÁ MYTOLOGIE
Pod hvězdnou oblohou je oáza štěstí a radosti: za hradbou zdi v
bohaté zahradní vegetaci vzniká přátelství mezi člověkem a zvířetem;
v obrazu Přátelé poetické setkání dvou světů domyslel a doprocítil
teprve až malíř.
Žlutá hlava (Představa) je teatrálním viděním mnohavrstevnaté reality:
za oponou času se uskutečňuje představa, která je otevřeným jevištěm,
v němž se odvíjejí příběhy. Žlutá hlava ženy -jako by prostoupená
vnitřním světlem procítěného vnímání-je zároveň projekcí a introspekcí.
V obrazech Blíženci (Dvojčata) a Samaritán jde o postižení soukromé
víry umělce: vyjadřují pokoru, pomoc člověku. Expresivní děje, tyto
ryze niterné příběhy lze chápat a vnímat jako dávné události i nedávná
dějství budoucích lásek, bojů a zápasů.
Rozměrný obraz Láska jednoho týdne, který dráždivě balancuje mezi
rezidui moderny a představami postmoderního umění, je umělcovým
ztvárněním spirály života. Vše se odehrává od téměř komiksove kresebnosti
malby obnažené ležící krásky kontrastující s bílým šatem nemocniční
sestry, společně symbolizujících lásku, přes smutnou vážnost všedního
objektu k vitalitě třetí malby útočících vojáků (rovněž komiksového
typu), k černému malířskému gestu dívky, která souvisí formálně
i obsahově s expresivně pojatým pátým celkem tří hub, odkazujícím
k plodnosti a rozmnožování. Šestou malbou je groteskní dvojice spojených
figurek. Sedmým dějem je figurální novotvar.
Nejživějším a nejvíce expresivním obrazem Josefa Mžyka je Pozemská
scéna, představující divokou přírodu prostoupenou zvířecí a lidskou
animalitou. Vládne zde zákon přírodních rytmů, energií a sil.
Zářivou barevností a rytmizací celku a detailů je prostoupen i další
obraz Bílá husa. Skládá se ze tří rovin: za bílým znakem ptáka v
popředí je iluze již hotového panoramatického obrazu jasně a přehledně
související s celkovým zahradním prostranstvím.
Téma mýtů a bájí, očištěné a renovované od nánosů osudových mystérií,
zaznívá ve dvou zásadních obrazech Josefa Mžyka: v Očarovaném lese
a Pohádkovém lese. V prvním z nich v tajemně snové atmosféře lesa
vyniká umělcova "projekce" představy dívky, která se jeví
zároveň jako idol své doby, konce 20. století. I modrý jelen v popředí
je další "projekcí" umělcova intuitivního pocitu, v němž
se animální jednoznačnost a přímočarost setkává
s erotickým sensualismem a intimní citovostí. V Pohádkovém lese
dospěl ve vyjádření příběhu Josef Mžyk ještě dál: les je již jednotným
dějištěm či jevištěm přírodní vegetace a zvířecí tělesnosti: jako
by vše rostoucí a živé bylo prostoupeno stejnou látkou, energií,
silou, hmotou... V této postmoderní pohádce mýtického bezčasí zneklidňuje
figura dívky v popředí.
Příběhem romantického ducha je i Dívka a jelen. Nostalgický jelen
se přebrodil černobílou řekou zapomnění k půvabné dívce, jako by
"vystřižené" ze současných módních časopisů; dívka setrvává
v toužebném očekávání čehosi, co má teprve přijít...
Figurální nadsázka, symbolika barev, dějová fabulace je nejvíce
určující pro obraz Jelen a dívky: barevné světlo dosahuje magického
vyznění.
POLYURETANY
Uvolněnost, dynamika, vitalita a živost vyplývající z gestičnosti
projevu dotváří v polyuretanových malbách Josefa Mžyka kouzlo okamžiků.
Na nespoutanost výrazů navazuje výzva mondénnosti.
Rychloschnoucí barva uvolňuje spontaneitu a vytváří nadstavbu hry
ve variacích belle matiěre. Vrstevnatost, sytost a hutnost malířských
akcentů kontrastuje s emailovým leskem povrchů.
SYMBOLICKÉ KRAJINY
Jsou to krajiny duše, krajiny těla, v nichž dochází ke vzájemným
relacím mezi duchovností a tělesností, přízračnou příběhovostí a
záhadností.
Nedefinovatelné zjevení, vzhlížející se ve své finální majestátnosti
nalezneme v obrazu Putující hvězda, který se jeví jako předobraz
budoucích cest člověka. Na pouti za svým snem se často ohlížíme
zpět, abychom si dokázali klást otázky o konečnosti lidského bytí,
o osudu celého světa.
Otevři mi srdce (Duše lesa) se svými znepokojujícími novotvary představuje
snové a smutné erotické blues, které je scénou naléhavých setkání,
roztoužených dialogů i nečekaných konfrontací. V podobném duchu
je laděna i Putující žena. Dochází v ní navíc k rozehrání prapůvodních
znaků - symbolů lásky. Zde je tímto symbolem srdce, které svou ohnivě
červenou podobou varuje před svou odvěkou slabostí i silou. Přitom
tvář "Poutnice" je více posmrtnou podobou a neživou maskou
než rytmem srdce, duše a síly dýchajícím inkarnátem.
Jásavá zpěvnost a líbeznost, kterou objevíme v obrazu Dívka a cherubín
je zde zároveň konfrontována se skutečnou tváří země: vše živé,
jakoby se mělo ztratit v černé jeskyni zemského nitra.
Pohádka o tichu představuje rozeznívání pradávných příběhů a obsesních
představ v parabole věků. V této malbě je přítomný ozvuk starých
kultur společně s neuchopitelným smutkem návratu k nicotnosti.
REALIZACE
Monumentalita a velkorysá stavebnost Mžykových realizací v architektuře
je umocněná technikou svítivě jasných polyuretanových barev. Překvapující
stálost a živost rozměrných Mžykových prací, rozehraná v tématech
zahrad a předmětných konstrukcí, dává i v současném agresivním ovzduší
naději na jejich dlouhodobou životnost.
(PhDr. PAVEL ZADRAŽIL)
VERNON FINE ART INTERNATIONAL
Výstava českého umělce Josefa Mžyka zaměřená na jeho malířskou
tvorbu ze sedmdesátých let představila monotematickou sbírku obrazů
s námětem umělcova křesla malovaného v kontrastních barvách, na
němž jsou poházeny různé části svlečeného oděvu. Josef Mžyk je dnes
již vyhledávaný český malíř, který se proslavil obrazy s motivy
zahrad ( Růžová zahrada ), obklopující např. jeho letní dům na Hané
nebo jeho bývalý vinohradský ateliér, kde se mimo jiné uskutečnily
během minulého režimu výstavy nekonformních umělců a tehdejších
mladých autorů ( A. Šimotová, S. Kolíbal, J. John, S. Zippe ). Tvoří
též výtvarná díla pro výrazné architektury. Na některých spolupracoval
s architekty jako Milunič, Línek, Pleskot.
Vernisáž byla pořádána společně s nadací Archa Chantal za osobní
účasti Chantal Poullain - Polívkové. Část výtěžku z prodeje byla
věnována na projekty Nadace.
ŽIŽKOVSKÉ ATELIÉRY - JOSEF MŽYK - KLÁRA MŽYKOVÁ
Ve vystavující dvojici Josefa a Kláry Mžykových se otec hlásí k
ovlivnění dcerou. Takové sympatické přiznání potvrzuje, o čem vypovídají
jeho obrazy již od prvních výstav: silný rodinný vztah. Z intimního
prostředí rodiny si bral náměty, dovedl je však přenést do obrazové
konstrukce natolik racionalizované, že vyloučil sentiment. Ačkoliv
plochy čistých sytých barev a černé konturování v Interiérech, tříšť
barevných plošek na kreslené osnově Zahrad podřídil až přísně výtvarnému
řádu, atmosféra důvěrnosti nevychladla. Dal najevo, že všechno,
co maluje a kreslí, má rád. Učinil zjevným přirozený nárok na štěstí,
na sladkost vzpomínek, na radost z požitků, k nimž u malíře patří
zacházení s barvami. V touze po harmonii zůstal imunní vůči úzkostem
a těžkomyslnosti. Jeho soukromá mythologie není tak docela soukromá,
kdo je vnímavý, může ji na jeho obrazech prožít s ním. V obrazech
a serigrafiích ze 70. a 80. let vycházel
z konkrétnosti předmětů, vegetace, postav, promítané do jasných
úhrnných tvarů. Užitím polyuretanových barev - při nutnosti rychlé
práce s nimi - vnesl do původně klidových kompozic expresívní pohyb,
okamžité gesto a zároveň vyprávěcí moment v příbězích, biblických
motivech a pohádkách. Obrazy z poslední doby maluje akrylovými barvami.
Souhrne byly nazvány symbolickými krajinami. Krajina je tu ovšem
prostorem imaginárním, bezhraničným, v němž se volně pohybují černě
obrysované tvary výrazných lokálních barev, jen zčásti identifikovatelné
nebo transfigurované. Smysl dějů je záhadnější, zašifrovanější ve
srovnání s polyuretany, svým způsobem i varovný. Ve své joie de
vivre se poněkud znepokojil. Zřejmý symbolický význam má zelená
barva jako výzva k otevření srdce. V tom patrně poznáváme ovlivnění,
které připisuje své dceři. Klára Mžyková má vysloveně ochranitelský
vztah k živé přírodě, miluje zvířata a ve svých objektech je přetváří
do fantazijních bytostí. Umí je oživit výrazem nevinné hravosti
i smutku, dojemností bezbranných tvorů. Jsou modelované ze sádry
na konstrukci a pomalované akrylovými barvami nebo provedené technikou
papier maché. Jako artefakty se umísťují na rozmezí plastiky a malby.
Vztah mezi obrazy Josefa Mžyka a prostorovými objekty Kláry Mžykové
je velmi blízký, téměř se zdá jako by hybridní tvorové vystoupili
z plochy plátna.
(PhDr. Eva Petrová - z katalogu výstavy
ŽIŽKOVSKÉ ATELIÉRY - JOSEF MŽYK - KLÁRA MŽYKOVÁ,
Výstavní síň Atrium na Žižkově, Praha, září 1996)
Šermíř z Paříže ve foyeru divadla
Výstava obrazů Josefa Mžyka v Kolíně
Malíř, šermíř, Paříž se pěkně rýmuje a v případě Josefa Mžyka (*
1944) to i sedí. Životní mezníky - narození ve Vídni -- svatba ve
Vatikánu - studijní pobyty v Paříži a výstavy na řadě míst ve Francii
- delegují Josefa Mžyka mezi Evropany a zapadá sem i svou tvorbou,
která se vymyká českým poměrům i trendům. Popisovat zářivou barevnost
obrazů, které můžete na vlastní oči vidět, by bylo zbytečné, a tak
si dovolím zastavit se pouze u jednoho námětu, který se v jeho tvorbě
v několika variacích opakuje - křeslo s hromádkou pohozených šatů.
Námět banální v téměř životní velikosti je zachycen s jednoduchostí
vlastní popartu. Ovšem realita je "posunutá" do krásy
díky živé barevnosti. Obraz nevybízí ke spekulacím, neprovokuje,
okouzluje prostou přirozeností. Jednoduchost, živost, zářivé světlo.
Hle návod pro diváka:
Netřeba opouštět nudné situace, stačí napřít pozornost vpustit více
světla a pozorovat jak se vše promění. Držitel Masarykovy ceny za
malbu Josef Mžyk mi to prozradil, aniž by jediné slovo použil.
(PhDr. V. Sládek)
|